Picture of Annika Rydén
Annika Rydén

Auktoriserad redovisningskonsult

Innehåll

Hyra lokal av sig själv

Hur kan man hyra ut kontor till aktiebolag eller som enskild firma hyra lokal av sig själv?

Många undrar vad som gäller när man hyr lokal av sig själv. Det kan röra sig om arbetsrum, förråd eller verkstad.

I denna text går vi igenom vad som gäller för dig som:

  • Aktiebolag: hyra kontor av sig själv
  • Enskild firma: hyra kontor av sig själv

Aktiebolag som hyr av privatperson

Den hyra som du tar ut av aktiebolaget måste vara marknadsmässig för att följande ska gälla:

I bolaget är hyreskostnaden avdragsgill och du själv som privatperson tar upp intäkten som inkomst av kapital (30% skatt). Du får även göra avdrag för de merkostnader du haft för uthyrningen. Det kan vara till exempel extra kostnader för t ex uppvärmning. Oftast anses 1 000 – 3 000 kr vara en rimlig merkostnad för kontorsrum eller garage.

Har man möjlighet att hyra av sig själv så är detta ett skattemässigt bra sätt att plocka ut pengar ur företaget på. Hyr man ut till sitt aktiebolag så blir skatten som sagt 30% på vinsten på uthyrningen, men skulle man tagit detta som lön blir skatten oftast minst 50%.

Aktiebolag, enskild firma, hyra kontor av sig själv

Enskild firma som hyr i privatbostad

Har du enskild firma så finns det två sätt att behandla hyran.

Enligt schablon får du dra av 2 000 kr/år om du arbetar minst 800 timmar från din eller din makas (även sambo som du har eller har haft gemensamma barn, sambo som du tidigare varit gift med och registrerad partner) fastighet. Jobbar du minst 800 timmar i din hyreslägenhet eller bostadsrätt får du göra avdrag med 4 000 kr. Denna regel är absolut – jobbar du 799 timmar om året så får du inte göra avdraget alls.

Har du däremot en särskild inrättad del i bostaden som du använder till din verksamhet får du dra av dess andel av el, värme, vatten osv. Oftast proportioneras detta efter ytan. Reparationer får dras av om de har direkt samband med näringsverksamheten. Räntor, fastighetsavgift och försäkring får däremot aldrig dras av.

Vad menas med särskilt inrättad del? Det innebär att du ska ha ett behov av ett arbetsrum och att rummet med hänsyn till läge, inredning eller användning inte kan användas som bostad. Skatteverket och rättsfall är mycket tydliga med att “särskilt inrättad del” innebär att det verkligen inte går att använda ytan som bostad. Det är alltså i praktiken svårt att få avdrag för ett kontorsutrymme i privatbostad. Det krävs att denna är avskild från övriga huset med egen ingång.

Funderar på att starta aktiebolag eller enskild firma?

Picture of Annika Rydén
Annika Rydén

Auktoriserad redovisningskonsult

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

INTEGRITETSPOLICY

  Redovisningsbyrån Rydén AB vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter. RYDÉN & CO AB värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. I denna integritets-/dataskyddspolicy förklaras hur RYDÉN & CO AB samlar in och använder dina personuppgifter. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.

·        Vad är en personuppgift och vad är behandling av personuppgift?

En personuppgift är varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person som är i livet, t.ex. kontaktuppgifter, personnummer, org. nr för enskild firma, fastighetsbeteckning, kundnummer och fotografier där personer går att känna igen. Det är enbart uppgifter om fysiska personer som är personuppgifter. För juridiska personer är organisationsnumret inte en personuppgift. Uppgifter om anställda och styrelseledamöter är däremot personuppgifter. Behandling av personuppgifter är i princip all hantering av personuppgifter, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

·        Vem är ansvarig för de personuppgifter Rydén & Co AB samlar in?

Redovisningsbyrån Rydén & Co AB, 559347-3902, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

·        Vilka personuppgifter samlar RYDÉN & CO AB in och hur görs det?

De personuppgifter RYDÉN & CO AB samlar in kommer normalt direkt från dig eller generas i samband med att du använder Byråns tjänster. Ibland krävs ytterligare information för att hålla uppgifterna aktuella eller kontrollera att uppgifterna som samlats in är korrekta. För dig som är kund är de typer av personuppgifter RYDÉN & CO AB har samlat in kopplat till den tjänst som Byrån utför, t.ex. namn, adress, e-post, telefonnummer, personnummer, fastighetsbeteckning och org. nr. för enskild firma. Det kan även vara information om vilka tjänster du har och hur du använder dem, beställningar, användar-id, lösenord och annan information som du har lämnat vid dina kontakter med RYDÉN & CO AB. Personuppgifter om dig som kund kommer även via publikt tillgängliga personuppgifter som t.ex. kontaktuppgifter, personnummer, fastighetsinformation och betalningsanmärkningar. Har du tagit kontakt med RYDÉN & CO AB av någon annan anledning, t.ex. för att delta vid något evenemang, ansökt om anställning, begärt offert för Byråns tjänster eller kontaktat konsult utan att vara kund, har RYDÉN & CO AB endast den informationen som du lämnat vid din kontakt. Om du besöker RYDÉN & CO ABs webbsida samlas personuppgifter in genom cookies som samlar in information på och från din webbläsare.

·        Hur kan RYDÉN & CO AB komma att använda dina personuppgifter och på vilken rättslig grund?

För att behandla personuppgifter måste det finnas stöd i gällande dataskyddsreglering, en så kallad rättslig grund. Det betyder i korthet att någon eller några av följande punkter måste vara uppfyllda för att behandling av dina personuppgifter ska vara laglig.
  1. Behandlingen ska vara nödvändig för att fullgöra avtalet med dig (fullgörande av avtal).
  2. Behandlingen ska vara nödvändig för att fullgöra en för RYDÉN & CO AB rättslig förpliktelse (rättslig förpliktelse).
  3. Behandlingen av dina personuppgifter får göras efter en intresseavvägning mellan RYDÉN & CO ABs berättigade intresse och din integritet (berättigat intresse).
  4. Behandling av dina personuppgifter får göras om du har lämnat ditt samtycke till just den behandlingen (samtycke).
Nedan följer exempel på för vilka ändamål RYDÉN & CO AB behandlar dina personuppgifter och med stöd av vilken rättslig grund Byrån gör detta.

Tillhandahållande av tjänster

RYDÉN & CO AB behandlar personuppgifter för att identifiera dig som kund eller användare, för att utföra tjänster i enlighet med ditt avtal. RYDÉN & CO AB behandlar även personuppgifter för att ta betalt för de tjänster du använder, för att hantera dina fakturor och betalningar, för kreditupplysningsändamål, för att avhjälpa fel och hantera andra incidenter samt för att hantera klagomål och reklamationer. Rättslig grund: fullgörande av avtal

Annan kommunikation om tjänster

RYDÉN & CO AB behandlar även personuppgifter i samband med annan kommunikation med dig, t.ex. när Byrån skickar information om och är i kontakt med dig i frågor angående Byråns tjänster. Rättslig grund: berättigat intresse eller samtycke.

Utveckling av tjänster

RYDÉN & CO AB behandlar personuppgifter för att utveckla och hantera Byråns verksamhet, tjänster och processer. I detta syfte kan Byrån även komma att sammanställa statistik för analysbehov. Rättslig grund: berättigat intresse eller samtycke

Direktmarknadsföring

RYDÉN & CO AB behandlar olika typer av personuppgifter för att kunna marknadsföra produkter och tjänster direkt till dig. Du kan nås av marknadsföring via t.ex. brev, telefon, sms och e-post. I detta syfte kan Byrån även komma att sammanställa statistik för analysbehov. Rättslig grund: berättigat intresse eller samtycke.

Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster

RYDÉN & CO AB behandlar personuppgifter i syfte att tillgodose säkerheten för alla Byråns tjänster och för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning eller användning som på annat sätt strider mot villkoren för tjänsten. RYDÉN & CO AB behandlar även dessa uppgifter för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker etc. Rättslig grund: fullgörande av avtal eller rättslig förpliktelse.

Efterlevnad av lagar

RYDÉN & CO AB behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra lagstadgade skyldigheter. Rättslig grund: rättslig förpliktelse

·        Hur länge sparar Rydén & Co AB personuppgifter?

RYDÉN & CO AB sparar aldrig personuppgifter längre än vad som behövs. Vissa personuppgifter slängs direkt, andra sparas olika lång tid beroende på vad uppgifterna ska användas till och Byråns skyldigheter enligt lag. När tiden för hur länge RYDÉN & CO AB sparar uppgifterna har löpt ut kommer de att på ett säkert sätt raderas eller avidentifieras så att dina uppgifter inte längre går att koppla dem till dig. Nedan följer några exempel på lagringstider inom Rydén & Co AB.

Kunddata

RYDÉN & CO AB sparar personuppgifter med koppling till kunduppdrag som längst i tio år efter avslutat ärende (för att kunna möta eventuella klagomål till dess preskriptionstiden har löpt ut).

Personuppgifter från kundevent

RYDÉN & CO AB sparar inte personuppgifter från kundevent, om Byrån inte har inhämtat samtycke om att få använda dem senare i ett visst bestämt syfte.

·        Vilka kan RYDÉN & CO AB komma att dela dina personuppgifter med?

Personuppgiftsbiträden och underbiträden

I de fall det är nödvändigt för att Byrån ska kunna erbjuda Byråns tjänster delas dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för RYDÉN & CO AB. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för RYDÉN & CO ABs räkning och enligt Byråns instruktioner. Rydén & Co AB har personuppgiftsbiträden som hjälper till med:
  1. Betallösningar (banker och andra betaltjänstleverantörer).
  2. Marknadsföring (t ex print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
  3. IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av IT-lösningar).
  4. Underkonsulter för redovisningstjänster.
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden och underbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka RYDÉN & CO AB har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla Byråns åtaganden enligt vårt avtal med dig). RYDÉN & CO AB har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden och underbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa Byråns säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.

Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga

RYDÉN & CO AB delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är Byrån som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som får dina personuppgifter är de statliga myndigheter (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) som Byrån är skyldiga att del uppgifter med enligt lag eller vid misstanke om brott. När dina personuppgifter delas med en myndighet/ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller den myndighetens/ det företagets dataskyddspolicy och personuppgiftshantering.

·        Hur skyddas dina personuppgifter av Rydén & Co AB?

RYDÉN & CO AB är måna om att skydda din integritet. Därför används IT-system som ska skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att RYDÉN & CO AB ska kunna uppfylla angivna ändamål har rätt att få tillgång till uppgifterna.

·        Vilka rättigheter har du?

Du har rätt att veta vad RYDÉN & CO AB gör med dina personuppgifter, varför de behandlas, under vilken tidsperiod behandlingen pågår, vilka som tar del av dem och vilka konsekvenser behandlingen får. Nedan följer en mer utförlig beskrivning av dina rättigheter. För att göra dina rättigheter gällande kan du kontakta Byrån. Kontaktuppgifter hittar du längst ner i denna policy.

Tillgång till dina personuppgifter

Du har rätt att begära att få en bekräftelse om RYDÉN & CO AB behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som Byrån behandlar om dig, ett så kallat registerutdrag.

Begära rättelse

Byrån har ett ansvar för att de personuppgifter som behandlas är korrekta, men om du – trots RYDÉN & CO ABs ansträngningar att ha uppdaterade register – anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, har du rätt att begära att uppgiften rättas.

Återkalla samtycke med framtida verkan

I den utsträckning som Byrån behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. OBS! För att kunna tillhandahålla tjänster och produkter behöver Byrån behandla och hantera dina personuppgifter. Du är dock inte skyldig att lämna personuppgifter till Byrån. Om du väljer att inte göra det är det inte säkert att RYDÉN & CO AB kan tillhandahålla produkter och tjänster till dig.

Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamål

Du har även rätt att, när som helst, motsätta dig behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål. Om du inte vill bli kontaktad för direktmarknadsföring kan du kontakta Byrån genom att ringa, skicka e-post eller brev. Det ska klart och tydligt framgå vem du är (namn, personnummer, adress) och att du vill bli avregistrerad från direktmarknadsföring. Vill du inte ha e-postutskick kan du med enkelhet klicka på avregistreringslänken i e-postutskicket.

Motsätta dig behandling som stödjer sig på Rydén & Co ABs berättigade intresse

Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som Byrån har om du har personliga skäl som rör situationen. Byrån får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om Byrån har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.

Radering

Som kund har du rätt att utan onödigt dröjsmål få följande personuppgifter raderade om någon av följande förutsättningar gäller:
  • Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de behandlats för.
  • Om behandlingen grundar sig enbart på ditt samtycke och du återkallar detta.
  • Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas.
  • Om du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse.
  • Om personuppgifter inte har behandlats enligt regleringen.
  • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
Om personuppgifter raderas, kommer RYDÉN & CO AB att underrätta dem som Byrån har lämnat ut personuppgifter om dig till, om att denna radering har ägt rum. Detta gäller dock inte om det skulle visa sig omöjligt eller innebära en alltför betungande insats. RYDÉN & CO AB kommer även, på din begäran, att informera dig om till vem informationen har lämnats ut.

Begränsning av behandling

Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att Byrån inte kan uppfylla Byråns eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.

Dataportabilitet

Slutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast de fall då du har lämnat ditt samtycke till personuppgiftsbehandlingen eller om behandlingen behövs för att Byrån ska kunna tillhandahålla tjänster till dig enligt det avtal du har ingått med RYDÉN & CO AB. Däremot har du inte rätt att flytta dina uppgifter om Byrån behandlar dessa på grund av berättigat intresse eller skyldighet enligt lag.

·        Klagomål

Anmälan av överträdelse

Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande regelverk, bör du anmäla det till annika@Rydén & Co.nu snarast. Du kan också lämna in ett klagomål till Datainspektionen. Skadestånd Om du har lidit skada på grund av att dina personuppgifter har behandlats i strid med gällande rätt kan du ha rätt till skadestånd. Du kan då begära skadestånd från RYDÉN & CO AB eller väcka skadeståndstalan i domstol. En sådan begäran ska göras skriftligen till annika@Rydén & Co.nu Samtycken Du kan återkalla dina samtycken genom att ringa, skicka e-post eller brev, se kontaktuppgifter längre ner. Det ska klart och tydligt framgå av återkallandet vem du är (namn, personnummer, adress) och vad det återkallade samtycket avser. Begära skadestånd Om du vill begära skadestånd med anledning av att du lidit skada på grund av att dina personuppgifter har behandlats i strid med gällande rätt kan du anmäla det. Anmälan ska vara skriftlig och innehålla uppgift om fullständigt namn, personnummer och adress och skickas till Rydén & Co AB via brev eller e-post, se kontaktuppgifter nedan. Begära tillgång till personuppgifter Du har rätt att få information om vilka personuppgifter RYDÉN & CO AB behandlar om dig. Begäran ska göras skriftligt, undertecknas av dig samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Skicka begäran till Byrån via brev eller e-post se kontaktuppgifter nedan. Begära rättelse/radering av personuppgifter Ring eller skicka e-post, se kontaktuppgifter nedan. Ändringar i dataskyddspolicy. Rydén & Co AB kan komma att göra ändringar dataskyddspolicyn. Den senaste versionen av dataskyddspolicyn finns alltid på www.Rydén & Co.nu

·        Kontaktuppgifter:

Rydén & Co AB (559347-3902) Klövervägen 41 341 38 Ljungby   e-post: annika@rydenredovisning.se
Save settings
Cookies settings